• slider-09.jpg
  • slider-07.JPG
  • slider-04.JPG

Wyjazd naszych uczniów pod Monte Cassino

W dniach 2–9 października 2019r.uczniowie: Aleksandra Bębenek, Przemysław Siarzyński i nauczycielka Renata Bielecka odbyli wzruszającą i wyczerpującą podróż szlakiem 2 Korpusu Armii gen. Władysława Andersa.

Ten wyjazd edukacyjny był nagrodą dla laureatów ogólnopolskiego konkursu „Żołnierze w służbie historii”.

W trakcie podróży przez Niemcy zwiedziliśmy miasto Drezno i najstarszy niemiecki obóz koncentracyjny w Dachau pod Monachium. Po włoskiej Weronie spacerowaliśmy śladami szekspirowskiej pary kochanków Romea i Julii. Dopiero czwartego dnia wyjazdu w mundurach stanęliśmy pod Monte Cassino. Historię 2 Korpusu Polskiego Armii gen. Władysława Andersa i niezwykłego żołnierza- niedźwiadka Wojtka przedstawiała nam w multimedialnym muzeum pani Stella.

Szlakiem bohaterów wspięliśmy się na „Wzgórze Ofiarne” 593, gdzie najcięższe walki toczyły bataliony Samodzielnej Brygady Strzelców Karpackich. Przeszliśmy koło ruin klasztoru Santa Maria dell' Albaneta na pole bitwy 4 pułku pancernego. Na koniec oddaliśmy hołd żołnierzom na Polskim Cmentarzu Wojskowym, gdzie spoczywa także dowódca 2 Korpusu gen. Władysław Anders. Późnym popołudniem zwiedziliśmy klasztor benedyktynów.

Następnego dnia kontynuowaliśmy podróż szlakiem armii Andersa w kierunku Ancony- najważniejszego portu Włoch nad Adriatykiem. W Loreto zwiedziliśmy Sanktuarium Domku Maryi i oddaliśmy hołd poległym żołnierzom na miejscowym Polskim Cmentarzu Wojennym. W Offagna zwiedziliśmy Muzeum Wyzwolenia, a w małej miejscowości Imola mogliśmy zrobić sobie zdjęcie przy pomniku niedźwiadka Wojtka.

Ostatnią nekropolią, którą zwiedziliśmy był Polski Cmentarz Wojenny w Bolonii. Spoczywa tam 1432 żołnierzy 2. Korpusu Polskiego poległych w ostatniej, bitwie oddziału, która całkowicie wyparła Niemców z terenu Włoch. Na tym największym polskim cmentarzu wojskowym w Italii oddaliśmy hołd żołnierzom, a następie zwiedziliśmy starówkę i słynny Uniwersytet. Boloński.

W trakcie wyjazdu pokonaliśmy 4700 km. Przekraczaliśmy 7 razy granice europejskich państw, byliśmy w Niemczech, Austrii, we Włoszech, San Marino, w Czechach i na Słowacji.

Wszystkie miejsca, które odwiedziliśmy, dla każdego Polaka noszącego mundur mają wymiar szczególny. To najlepsza lekcja historii i patriotyzmu.

Pełna relacja na stronie IPN

powiat radomski     bip     wku radom     policja     strzelec